Zwangere rog wil niet meer eten!

• Volgens mij kan iedereen hier wel engels, dus ik doe het even zo:

Our pearl female is now approximately 110 days pregnant, maybe even more. It is her first pregnancy.

Since about 5 weeks she has been eating very bad and for the last 2 weeks she has not eaten at all. About a month ago a 3-4 inch L number disapeared from the tank (she may have eaten it).

She is now very very skinny (even a sunken head). But coloring is still ok, she stiil moves (not powerfull) and there is still lots of movement from the pups.

Last night I took out all the males from the tank, I keep of the lights and have raised the temp.

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is? Iemand nog tips? Alle opmerkingen zijn welkom!!

• misschien zit er een l-nr in der bek?
    of een stekel?

in dit geval zou ik effe kleiner voedsel gooien, zoals regenwormenwormen

in alle geval is het vrij normaal dat ze vlak voor de bevalling enkele dagen slecht eten.

succes

• Qua voer heb ik alles al geprobeerd.

Ik ga nu levende rode mug nog proberen. Ze is simpelweg niet geinteresseerd in eten (wat overigens volledig uit karakter is voor haar).

Eerst maakte ik me geen zorgen, precies om wat je zegt Jo, omdat ze normaal een paar dagen niet eten. Maar nu begint het wel heel lang te duren en ze is echt extreem dun, haar enorme buidel met kinderen, verdoezelen het een beetje, maar de schijf en staart zijn heel dun en de ingevallen schedel is zo'n beetje het laatste vet wat eraf gaat volgens mij.

Ik weet dus echt niet meer wat te doen...

• volgens mij moet je toch wachten op de bevalling hoor, vooralleer je haar eruit kan scheppen , en verdoven.

ik heb ook zo met een zwangere leo gezeten, en die heeft toen 2 dode jonkies gekregen.

dus misschien zit er bij jou ook een dood diertje tussen?
    hopelijk niet.

gelijk na de bevalling heb ik deze onderzocht , en met tremazol behandeld.

en na enkele weken zag ze er terug als nieuw uit.

dus effe afwachten nog, zou ik zeggen.

jo

• Ok, dus dit gebeurd vaker.

At jou leo ook voor weken niet? Hoe sterk was ze vermagert? Waar heb je op onderzocht? Wat is tremazol? Begon ze na de bevalling gewoon weer te eten? Heb je haar apart gezet? Duurde die zwangerschap ook lang? Was dat ook een eerste bevalling?

Sorry voor de vele vragen Jo. Maar je bent de eerste van echt een hele hoop mensen die ik heb gesproken die iets dergelijks heeft meegemaakt en daar maak je me een beetje gelukig mee :)

• ze had idd ook reeds een hele tijd niet meer gegeten, en was sterk vermagerd.

reeds meerdere maanden zwanger (5 of zo)
    eerste zwangerschap

ik denk dat een dood jonkie een heleboel afval/gifstoffen afgeeft in de baarmoeder, en dat het moederdier zoiets natuurlijk direct voelt.

maar nog es, ik hoop voor jou dat alles toch in orde is met de pups.

ik zou die ontworming ook pas na de bevalling gebruiken.

grtz

• Ja, dezelfde conclusie blijft eruit komen: wachten tot na de bevalling. Hoop alleen dat die snel komt, veel reserves heeft ze niet meer...

Of het nu komt door een dood jonkie of een meerval die klem zit. Voor beide zal de bevalling ruimte geven hopelijk. In ieder geval wordt ze nu niet direct gegrepen na de bevalling, wat hopelijk een hoop stress minder geeft.

Hoe snel begon ze bij jou weer te eten na de bevalling Jo?

• Vanavond rond 10 uur is ze bevallen van 4 (misschien 5) jonkies :)

De jongen zien er groot en gezond uit.

De vrouw ziet er nu beangstigend dun uit, ik maak me nog echt zorgen. Een grote waterwissel heb ik al uitgevoerd en morgenochtend doe ik er weer een.